Doorgaan naar hoofdcontent

Ik hou van wol wassen


Op mijn blog Ik Hou Van Wolland, hoort natuurlijk een wasadvies voor alle met zorg gebreide, genaaide en gehaakte woondecoraties, mutsen en tassen. Of gewoon voor je gekochte wasgoed. En is het helemaal leuk wanneer dat wasadvies een goedkoop wasmiddel is. Goedkoper dan de goedkoopste wasmiddelen die je kunt kopen en is het bovendien een fluitje van een cent om het te maken. Voordat ik mijn wasmiddelrecept op dit blog wilde delen heb ik het zelf eerst een aantal weken uitgeprobeerd om er zeker van de zijn, dat dit wasmiddel goed schoon wast.

Het is echt heel erg makkelijk om zelf wasmiddel te maken. En iedereen die mij persoonlijk kent, weet dat ik om de natuur geef en dus nadenk, voordat ik de auto pak, voordat ik agressieve reinigingsmiddelen inzet en voordat ik iets consumeer. Vandaar ook dat ik voornamelijk vegetarisch eet met uitzondering van af en toe vis. Ik geloof er in dat wanneer het met de dieren op aarde goed gaat, het met de mensen automatisch ook goed gaat. Het voert te ver om op dit blog mijn hele filosofie hierop los te laten. Kortweg kun je concluderen dat wat je niet schaadt je ook niet hoeft te herstellen.

Maar nu over dat goedkope, milieuvriendelijke en bovendien huidvriendelijke wasmiddel zelf maken. Een poosje terug, op vakantie in Italië, kocht ik een verpakking met twee blokken Marseille zeep van 300 gram per stuk. In Italië noemen ze het Marsiglia en wordt geproduceerd onder het merk Sole. Marsiglia- of Marseille zeep staat bekend om zijn van nature heerlijke geur. Bovendien is deze zeep volledig biologisch afbreekbaar. Eerlijk gezegd weet ik niet meer precies wat ik voor deze zeepblokken heb betaald, maar veel zal het niet geweest zijn. Na wat gegoogle kwam ik uit op een bedrag van nog geen twee euro. Voor het maken van 1300 ml vloeibaar wasmiddel gebruik ik 25 gram geraspte zeep. Uitgerekend betekent dat dus dat deze 1300 ml wasmiddel je ongeveer 8 cent kost. Reken nu maar eens uit hoeveel winst de wasmiddelfabrikanten maken!! Het is zelfs goedkoper dan het voordeligste wasmiddel!!

Om het te maken heb je de volgende spullen en ingrediënten nodig:
1 deegkom (of andere hittebestendige bak om in te mengen en te roeren)
1 houten of plastic pollepel
2 lege in de vaatwasser gereinigde grote groentepotten (zie foto rechtsboven)
blok zeep
Rasp
Waterkoker
Weegschaaltje

Hoe ga je het wasmiddel maken? Zo:
Je raspt 25 gram van het zeepblok en doet de zeepvlokken in de kom. Je kookt 800 ml water met de waterkoker en giet dit er meteen overheen zodra het kookt. Je roert totdat de zeepvlokken helemaal zijn opgelost. Kijk goed of er geen klonten in zitten. Je kookt 500 ml water met de waterkoker en giet dit erbij. Weer goed doorroeren. Het is nu een heel erg waterig mengsel en je vraagt je af hoe dit ooit een vloeibaar gel-achtig wasmiddel moet worden. Je giet dit mengsel direct over in de glazen potten en laat het afkoelen. Je draait de dop niet vast. Als het helemaal is afgekoeld, zie je dat de substantie dikker is geworden. Je draait het deksel er vast op en schud de potten goed door. Je keuken geurt nu heerlijk naar zeep.

De volgende dag is het mengsel klaar voor gebruik. Voordat je het wasmiddel overgiet in het wasbolletje schud je (dit moet je wel elke keer even doen) de pot zodat de vaste substantie wat vloeibaarder wordt en daardoor makkelijk over is te gieten in het wasbolletje. Voor een volle wasmachine met een lage waterhardheid gebruik ik 100 ml per wasbeurt. Voor de witte was, doe ik een schep zilversoda in de lade van de wasmachine. Als je het handiger vindt, kun je het wasmiddel ook overgieten in je lege wasmiddelfles. Gebruik dan wel eentje met een wat bredere opening. Dat giet het wasmiddel er makkelijker in en uit.

Ik ben echt heel erg benieuwd naar jullie reacties!! Heel veel succes!
Oh, en voordat ik het vergeet: je kunt dit mengsel ook als handzeep, douchegel en allesreiniger gebruiken. Voor een extra lekker geurtje kun je een paar druppels etherische olie per wasbeurt toevoegen. Denk dan aan de geuren als lavendel, citroen (ontvettend) en jasmijn.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Gehaakt hoesje voor je smartphone

Follow my blog with Bloglovin Dit haakpatroon staat nu in een gratis e-book met haakpatronen. Klik hieronder op de afbeelding om je in te schrijven op de nieuwsbrief, je ontvangt het e-book na de bevestiging meteen in je mailbox.

Hartjesrand haken | Crochet heartborder

Gezien op hobby.blogo . De foto is je telpatroon. Makkie toch? Seen on hobby.blogo . The picture is your free pattern. Easy wright?

Schaatsen haken

Op Freubelweb  kun je uren rondsnuffelen tussen de freubels met patroonbeschrijvingen. Zo kwam ik deze schattige tutorial van gehaakte schaatsjes tegen. Simpel, maar je moet er maar op komen. Bron afbeelding:  The Party Artisan